چرا باید اسپانسر رویداد ها شویم ؟
هدف شما از شرکت در یک رویداد چیست؟ چرا معمولا افراد به شرکت در همایشها و سمینارها علاقه نشان میدهند؟ طبق برخی گزارشها، 95 درصد بازاریابان میگویند دلیل شرکت افراد در رویدادها این است که این افراد میخواهند گستره روابطشان را بیشتر کنند و رویدادها بهترین مکان برای این افراد هستند.
واژه اسپانسر به معنی حامی می باشد. این روش از جمله راه های عالی در بازاریابی است که به صورت غیر مستقیم انجام می شود که در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده است.
اسپانسرها معمولا با هدف برندینگ، تمایز از رقبا، ایجاد ارتباطات جدید با مخاطبان، افزایش محبوبیت و شهرت، جذب مشتریان جدید و افزایش فروش، ایفای نقش موثر و مسئولیت اجتماعی محور و… حمایت مالی از یک رویداد را بر عهده میگیرند.
مواردی که بعنوان اسپانسر یک رویداد باید انجام دهید
اهداف خود را از اسپانسری در رویداد ها مشخص کنید
- آیا به دنبال سرنخهای فروش هستید؟
- میخواهید محصول و خدمات جدیدی ارائه دهید؟
- میخواهید وفاداری مشتری به وجود آورید؟
- روابط جدیدی با عرضهکنندگان، توزیعکنندگان و سایر ذینفعان برقرار کنید؟
- در حال توسعه برندتان هستید؟
زمانی که از هدف خود آگاه هستید، راحتتر میتوانید توجهتان را معطوف نقاط صحیح کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف رویداد با راهبردهای کلی مجموعه شما هم راستا باشد.
- بودجه خود را برای اسپانسری تعیین کنید.
- در مورد برگزار کننده، مخاطبین، میهمان های ویژه و سخنرانان در رویداد اطلاعات دقیق بدست آورید.
- در کلیه فعالیتهای تبلیغاتی و اطلاعیههای رسمی مشارکت خود را از طریق تولید محتوای حرفه ای بعنوان اسپانسر در فضای مجازی و واقعی از روش های مختلف به اطلاع عموم افراد جامعه به خصوص مشتریان خود برسانید.
- بگذارید مشتریانِ کلیدی شما بدانند که در رویدادها یا نمایشگاه تجاری و حوزه کسب و کار بعنوان اسپانسر و حامی حضور و ایفای نقش می کنید.
- از وبسایت، ایمیل و سامانه پیامکی و صفحات مجازی خود در شبکه های اجتماعی برای اعلام اسپانسری این رویداد استفاده کرده و افراد را به شرکت در این رویداد دعوت کنید.
- برای مشتریان خاص و کلیدی برندتان، بلیط یا دعوت نامه ویژه رویداد را تهیه و برایشان ارسال نمائید.
- درج لوگو و شعار برند و سایر مشخصات ضروری بر روی اقلام تبلیغاتی (خودکار، ماگ، تیشرت، کیف،کتاب و غیره(
- در صورت امکان گیفت های تبلیغاتی را برای مخاطبین شخصی سازی کنید، بعنوان مثال اسامی افراد را روی روان نویس یا کیف یا هر نوع تبلیغات مد نظر درج نمائید. این کار باعث می شود این گیفت برای مخاطب شما بسیار ارزشمند بوده و همواره از آن استفاده نماید و دیدگاه مخاطب به نوع برندینگ شما بسیار متفاوت شده و همواره از اینکار شما در نزد دیگران تعریف و تمجید خواهد کرد.
- بروشورها، کاتالوگ ها، کارت ویزیتها و گیفت های تبلیغاتی اسپانسری برندتان را به تک تک افراد حاضر در رویداد اهدا نمائید. ( از این فرصت برای پرزنت محصولات و خدمات برندتان استفاده نمائید)
- اهدا هدیه و لوح سپاس به سخنرانان و برگزار کننده
- برگزاری مسابقه در رویداد و اهدا جوایز به برندگان
- طراحی بنرها و سایر اقلام مورد نیاز جهت جایگذاری در استند ها و اسپیس های تبلیغاتی
- آماده سازی تیزر تبلیغاتی مربوط به برند
- آماده سازی پرچم های رومیزی و ایستاده برند
- استفاده از آیدی کارت و بچ سینه برای تمام عوامل برند
- انتخاب یک محل استقرار خوب در محل برگزاری رویداد
- در رویداد، حمایت از فعالیتی خاص را بر عهده بگیرید؛ مانند پذیرایی از بازدیدکنندهها و یا صبحانه یا نهار برای سایر شرکت کنندهها.
- اگر سخنرانی دارید یا فعالیتی انجام میدهید، آن را از قبل آماده کنید. با گروهتان تمرین کنید و مطمئن شوید از موضوعات و مطالب خود برای سخنرانی خاطرجمع هستید.
- همواره حرفهای عمل کنید
- ضوابطی برای لباس و پوشش افراد برندتان مشخص کنید.
- مطمئن شوید همیشه یک نفر در غرفه حضور دارد.
- غرفه را تمیز نگه دارید. سعی کنید در غرفه چیزی نخورید و مطمئن شوید که فنجانهای قهوه و دیگر اقلام شخصی کنار گذاشته شوند.
- سیستمی هم برای فروش مستقیم در رویداد داشته باشید. داشتن فردی که بتواند به این تقاضاها در دفتر رسیدگی کند، بسیار مهم است.
- در مورد سایر شرکتکنندگان تحقیق کنید که چه افراد دیگری در این رویداد حضور خواهند یافت و برنامهای برای صحبت کردن با نمایندگان مهم آنها تهیه کنید. با سایر افراد رابطه برقرار کنید تا از حضور خود در رویداد حداکثر استفاده را ببرید.
- منابع خود را آماده کنید، اگر اسپانسر هستید، غرفهی خود را ساده نگه دارید. پیامی اصلی انتخاب کنید و آن را با همهی ابزارهای دراختیارتان تقویت کنید. مطمئن شوید که پیشنهاد فروش منحصربه فرد خود را فهمیدهاید و با جدیت آن را دنبال میکنید. هر چه پیامتان متمرکزتر باشد، به خاطر آوردن آن و به خاطر آوردن شما برای مخاطبانتان آسانتر خواهد بود.
- به خاطر داشته باشید که شما همواره نمایندهی شرکتتان هستید، چه در وقت ناهار باشید، چه در حال استراحت پس از شام، چه در مهمانی، یا صرفا در حال قدم زدن در سالن رویداد. چیزی نگویید یا کاری نکنید که بازتابی منفی برای برندتان داشته باشد یا برای کسی توهینآمیز تلقی شود.
- توصیه : اگر در رویدادی حضور دارید که عصر برگزار میشود، نباید بیش از حد غذا یا نوشیدنی بخورید. در صورتی که عصبی باشید، به سادگی پرخوری میکنید و در این صورت تأثیر بدی بر دیگران میگذارید.
- سعی کنید در مکان محل برگزاری رویداد بمانید. این باعث میشود که با دیگر حضار در ارتباط باشید.
- کارتهای ویزیت بسیاری با خود داشته باشید و با هر کسی که صحبت میکنید، در صورت نیاز کارتی به او بدهید.
- شخصا از برگزار کننده رویداد و سخنران و سایر عوامل اجرایی تشکر کنید.
- مشتاق باشید، شما آنجا هستید تا محصولات خود را معرفی و بفروشید و نمایندهی مؤثری برای برندتان باشید. باید نشان بدهید که همواره انرژی و انگیزه بسیار بالایی دارید.
- پس از رویداد، زمانی که رویداد تمام شد، احتمالا هم شما و هم اعضای گروهتان بسیار خسته هستید و فقط میخواهید استراحت کنید. متأسفانه بعدا باید این کار را بکنید. روزهای بعد از رویداد برای پیگیری مشتریان بالقوهای که با آنها ملاقات کردهاید بسیار مهم هستند.
- پروندهی اخبار و آگهیها (آرشیوی از کلیه فعالیت های انجام شده شامل اطلاعیههای رسمی، عکسها، مصاحبهها، سیدیها سخنرانی ها، پوستر ها و بنرها و غیره تشکیل دهید)
- پس از پایان رویداد بهترین فرصت برای انتشار محتوای تولید شده ازحضور شما بعنوان اسپانسر رویداد در شبکه های مجازی و تبلیغات میدانی و حضوری می باشد تا افرادی که در رویداد نبوده اند از نقش حمایت گر شما در این رویداد با خبر شوند.
- عملکرد خود را ارزیابی کنید
پس از رویداد نیز زمانی بسیار عالی برای ارزیابی عملکرد خود و شناسایی راههای بهبود آن است. مؤلفههای زیر را بررسی کنید:
- آیا هدف گذاری و برنامهریزیِ اولیه کافی بود؟
- با توجه به سرمایه گذاری انجام شده میزان اثرگذاری، جذب مشتریان جدید، فروش و … مناسب بود ؟
- آیا چیدمان غرفه و گیفت های تبلیغاتی شما مناسب بود؟
- کیفیت بازاریابی چگونه بود؟
- تیم اجرایی شما برای حضور در این رویداد مناسب بود؟
- آیا فعالیتهای تبلیغاتیتان با استقبال روبهرو شدند؟
- آیا سایر شرکتکنندگان کاری انجام دادند که شما بتوانید از آن ایده در رویداد دیگری استفاده کنید؟
- نظر افراد حاضر در رویداد در مورد شما بعنوان اسپانسر چه بود؟